Persoonlijke coaching van docenten en leidinggevenden in het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs

Persoonlijke coaching richt zich op het verbeteren van het persoonlijk welbevinden. Hierbij gebruik ik de eigen mogelijkheden en talenten: hoe haal je meer uit jezelf? De aanleiding om een coachingstraject aan te gaan kan heel divers zijn. Een aantal veel voorkomende voorbeelden zijn:

  • Ik loop steeds op deze punten vast in mijn werk en wil dit onderzoeken en veranderen;
  • Ik krijg de kans om verder te groeien in de organisatie, hiervoor is het nodig dat ik op een aantal punten verder ontwikkel;
  • Ik ervaar disbalans tussen werk en privé en wil hiermee aan de slag;
  • Ik wil meer zicht krijgen op (het waarom van) mijn eigen gedrag en handelen;
  • Ik voel constante druk om te presteren en ervaar veel werkstress => hoe bewaak ik mijn grenzen;
  • Ik heb moeite om in teams/ projecten te opereren zonder mezelf te verliezen;
  • Ik wil leren anders met mijn medewerkers te communiceren.

Een persoonlijk coachingstraject bestaat meestal uit vijf tot acht sessies van anderhalf uur. Ga naar tarieven.

Er vindt eerst een kennismakings- en oriëntatiegesprek plaats. Tijdens dit gesprek zal de vraag en/of het probleem verkend worden. Daarna wordt de coachvraag vastgesteld.

Vervolgens volgen vijf gesprekken waarin er gewerkt wordt aan de coachingsvraag. Er zullen verschillende werkvormen gebruikt worden, passend bij de coachingsvraag en persoonlijkheid.

Thuisopdrachten maken deel uit van het traject en dienen vaak als leidraad voor verdieping in het bewustzijn van het handelen.

Samengevat: kennismaken, samen verkennen van de problematiek en bepalen wat de coachingsvraag is.

  • afspraken maken over werkwijze en duur van het traject
  • sessies van anderhalf uur
  • meestal om de twee á drie weken, met tussentijdse thuiswerkopdrachten
  • totaal 5 tot 8 sessies